881 345 345
Przed użyciem wyciągarki pod obciążeniem wskazane jest wykonanie testu jej działania poprzez kilkukrotne rozwinięcie i zwinięcie liny. Istotne jest poznanie jak zachowuje się prawidłowo działająca wyciągarka – zarówno pod względem wizualnym, jak i akustycznym.
Jeżeli za pomocą wyciągarki wyciągamy inny pojazd lub ładunek, zaciągnij w samochodzie ręczny hamulec i podłóż kliny pod koła.
Wyciągnij odpowiednią ilość liny i zakotwicz ją w przygotowanym do tego miejscu.
Dźwignia przekładni znajdująca się na obudowie przekładni działa następująco:
Pociągnięcie dźwigni sprzęgła do góry i jednoczesne obrócenie na pozycję „OUT” powoduje rozsprzęglenie przekładni, możemy wówczas rozwijać linę bez potrzeby uruchomienia silnika.
W celu zasprzęglenia przekładni należy obrócić dźwignię sprzęgła w kierunku „IN”, zgodnie z piktogramami na etykiecie, następnie należy pociągnąć ręcznie linę lub obrócić wałem, aż do momentu kiedy usłyszymy trzask zasprzęglającego się bolca przekładni i jednocześnie poczujemy opór na linie (świadczy o zasprzęgleniu się przekładni).
NIEDOPUSZCZALNE JEST URUCHOMIENIE SILNIKA PRZED UPEWNIENIEM SIĘ, ŻE PRZEKŁADNIA JEST JUŻ ZASPRZĘGLONA. MOŻE TO SPOWODOWAĆ USZKODZENIE MECHANIZMU ZASPRZĘGLAJĄCEGO.
Przed rozpoczęciem sprawdź jeszcze raz wszystkie połączenia, linę i kable.
Podepnij pilot sterujący do wyciągarki. Dla bezpieczeństwa zaleca się zajęcie miejsca kierowcy podczas wciągania.
Podczas samodzielnego wciągania się pojazdu z wyciągarką, uruchom silnik samochodu, zwolnij ręczny hamulec, przełącz biegi na luz lub neutral, nie „pomagaj” wyciągarce napędem samochodu.
Steruj wyciągarką za pomocą przycisków „IN” oraz „OUT” na pilocie przewodowym lub bezprzewodowym. Sprawdzaj regularnie poprawność nawijania się liny na bęben.
Jeżeli zatrzymujemy wyciągarkę pod obciążeniem, pod koła samochodu lub ładunek należy podłożyć kliny. Wkładając kliny nie stój za pojazdem/ładunkiem.
W przypadku wcześniejszego uruchomienia silnika zanim wyciągarka zostanie zasprzęglona, często popełnianym błędem jest spuszczenie rączki sprzęgła. Bolec jeszcze nie wsunie się w gniazdo a już zostaje uruchomiony silnik. Skutkiem takiego działania jest uszkodzenie krawędzi gniazda w pierścieniu zębatym oraz ścięcie krawędzi bolca sprzęgła.
Powstałe w wyniku tego działania nierówności (wybrzuszenia) na krawędzi gniazda powodują, że jesteśmy w stanie ręcznie rozwinąć liny. Nierówności trą o obudowę przekładni. Ścięcie krawędzi bolca powoduje to, że powierzchnia bolca ulega zukosowaniu, czego efektem może być samoistne rozsprzęglanie się przekładni podczas eksploatacji.
Nie przekraczaj naprężonej liny, a tym bardziej nie stój nad liną.
PAMIĘTAJ, ŻE PĘKAJĄCA LINA MOŻE SPOWODOWAĆ U OSÓB ZNAJDUJĄCYCH SIĘ NA JEJ DRODZE POWAŻNE USZKODZENIA CIAŁA, A NAWET ŚMIERĆ!
Zaleca się powieszenie na linie pracującej wyciągarki koca lub chodniczka samochodowego. W przypadku zerwania liny spowoduje to jej skierowanie ku ziemi. Zaleca się również otwarcie maski samochodu, co w takim przypadku uchroni szybę przez rozbiciem.
Zanim rozpoczniesz operację wyciągania upewnij się, że osoby postronne znajdują się w odpowiedniej odległości od pracującej wyciągarki i jej liny. Zaleca się zachowanie 1,5 x długość liny.
LINA ODWINIĘTA NA DŁUGOŚĆ L
ODLEGŁOŚĆ BEZPIECZNA R=1,5 L
Sytuacja opisana dla liny 30 m. ( L=30 m )
LEGENDA: L - długość odwiniętej liny, R - odległość bezpieczna, X - punkt zaczepienia
Wyciągarka o stosunkowo małej mocy może podołać znacząco większym ładunkom poprzez zwielokrotnienie siły uciągu wyciągarki przy zastosowaniu zblocza.
LEGENDA: 1. Wyciągarka, 2. Podwójne zblocze, 3. Obiekt wyciągany
Nigdy nie używaj liny wyciągarki jako liny holowniczej.
Wyłamane zęby w przekładni planetarnej - są to skutki zastosowania wyciągarki jako haka samochodowego. Gwałtowne szarpnięcie powoduje wyłamanie się hartowanych zębów.
Użyj zblocza, aby podwójnie zwiększyć siłę uciągu wyciągarki. Koniec liny z wyciągarki przeciągnij przez zblocze i przymocuj do punktu zaczepienia w samochodzie lub innym punkcie mocowania i rozpocznij operację wyciągania.
LEGENDA: 1. Wyciągarka, 2. Zblocze, 3. Wyciągany pojazd / przedmiot ciągnięty, 4. Punkt zamocowania / zakotwiczenia
Zmiana kierunku wciągania liny w przypadku gdy lina nie może być poprowadzona w linii prostej pomiędzy wyciągarką a punktem zaczepienia. Użycie zblocza zapewni lepszą kontrolę nad operacją wyciągania.
LEGENDA: 1. Wyciągarka, 2. Zblocze, 3. Wyciągany pojazd / przedmiot ciągnięty, 4. Punkt zaczepienia
Zwiększanie mocy wyciągarki poprzez zastosowanie zblocza.
Jedno zblocze pozwala dwukrotnie zwiększyć uciąg wyciągarki (praca na tzw. podwójnej linie). W przypadku przymocowania drugiego końca liny do stałego miejsca oporu, spowoduje pomniejszenie dwukrotnego uciągu (jak na rysunku powyżej) - im większy kąt tym mniejszy uciąg.
Przy kącie 120, zamiast podwójnego uciągu mamy uciąg nominalny wyciągarki.
Niestandardowe / trudne położenie obiektu wyciąganego może wymagać użycia więcej niż jednego pojazdu ratunkowego.
LEGENDA: 1. Wyciągarka ciągnąca, 2. Punkt zaczepienia, 3. Zblocze, 4. Wyciągany pojazd / przedmiot ciągnięty, 5. Wyciągarka podtrzymująca / asekurująca
Przykłady zastosowania zblocza. Zwiększanie siły uciągu wyciągarki.
Rys. 1 - wyciągarka o uciągu nominalnym F (pojedyńcza lina)
Rys. 2 - zastosowane jedno zblocze, podwójna lina, uciąg dwukrotnie większy
Rys. 3 - zastosowano 2 zblocza, potrójna lina, uciąg trzykrotnie większy
Podczas stosowania układu z podwójną i potrójną liną, ulega zmianie długość zwiniętej liny w stosunku do wciąganego ciężaru. Przesunięcie ulega skróceniu stosownie: x2 i x3.
Maksymalny dopuszczalny kąt, pod jakimi może być wciągany element.
Bardzo ważnym aspektem, który występuje podczas eksploatacji wyciągarki jest prawidłowe nawijanie liny, zwój obok zwoju. W przypadku gdy lina jest nawijana pod większym kątem niż 15% (jak pokazuje poprzedni rysunek), następuje skłębienie się liny w jednym miejscu na wale, skutkiem tego jest wyrwanie wyciągarki z podłoża i uszkodzenia belek dystansowych oraz stóp mocujących.
Odległość prowadnicy/ustnika liny od bębna która pozwala na prawidłowe układanie liny na wale. Minimalna odległość prowadnicy / ustnika wynosi 10 długości wału (tak jak przedstawiono na rysunku).
NIE PRZECIĄŻAJ WYCIĄGARKI !
Dane opisujące moc wyciągarki podane w instrukcji są parametrami maksymalnymi, a nie roboczymi.
Pamiętaj, że maksymalne wartości siły uciągu wyciągarki są podane dla pierwszego zwoju liny na bębnie oraz dla warunków idealnych. Każda przeszkoda (zbocze, błoto, woda, grząski teren) zdecydowanie zmniejsza możliwość uciągu wyciągarki.
Mimo, że w opisie mocy wyciągarki używa się określenia „siła uciągu w pionie” to w żadnym wypadku nie wolno używać wyciągarki do pionowego podnoszenia ładunków.
Zarówno wyciągarka, jak i lina nie są do tego przystosowane. Określenie „siła uciągu w pionie” służy jedynie określeniu mocy i parametrów technicznych wyciągarki.
Wysuwając linę z wyciągarki pamiętaj, aby pozostawić na bębnie minimum 3 zwoje liny – zalecane 5.
Całkowite wysunięcie liny i uruchomienie wyciągarki pod obciążeniem może skutkować wyrwaniem mocowania liny z bębna, zniszczeniem sprzętu oraz poważnymi obrażeniami osób znajdujących się w pobliżu.
Wyciągając ładunek należy zwrócić uwagę na prawidłowy kierunek zwijania liny. Lina musi zwijać się na bęben od spodu wyciągarki (między płytą montażową a bębnem). Nieprawidłowy kierunek zwijania liny może spowodować poważne uszkodzenie wyciągarki.
Lina musi być zwijana równomiernie – zwój obok zwoju – na bębnie wyciągarki w taki sposób, aby nie doprowadzać do nawarstwiania się liny w jednym miejscu ani do zakleszczania się liny między niższymi warstwami.
Niewłaściwe nawijanie liny zdecydowanie obniża sprawność wyciągarki może również doprowadzić do zniszczenia urządzenia.